En förvrängd visuell roman spel
Liknande den populära men ökända Danganronpa-serien, särskilt Danganronpa 2: Goodbye Despair, är Inescapable: No Rules, No Rescue en thriller visuell roman där man måste betala för att spela, som utspelar sig på en avlägsen tropisk ö där det finns mer än vad ögat ser. Spelaren kliver in i Harrison's skor, en ung kille som egentligen skulle vara på en resa med vänner men istället blir kidnappad för att medverka i en vriden realityshow.
Inescapable har tio främlingar som ställs mot varandra i en överlevnadsspel, med ett frestande pris i pengar för att stå ut med vistelsen. Haken ligger i total laglöshet, vilket tillåter deltagarnas mest grundläggande instinkter att komma fram utan hämningar.
Överlev på ön och vinn priset
Stjärnan i Inescapable: No Rules, No Rescue är främst dess berättelse - en berättelse som drivs av många provokativa, karaktärsdrivna berättelser som utforskar varje deltagares psyke. Dess karaktärer är noggrant skapade, var och en med sina unika personligheter och intrikata bakgrundshistorier, vilket skapar en rik mångfald av individuella upplevelser och perspektiv. Berättelserna utvecklas genom timmar av röstskådespelade dialoger, vilket förstärker djupet och realismen i detta äventyr.
Avsevärt antyder premissen inte en nödvändighet för död, vilket tar bort tråden med ett 'dödsspel' från upplevelsen. Ändå är karaktärernas öde i hög grad beroende av publikens interaktioner, vilket antyder ett potentiellt dödligt slut för varje deltagare. De första månaderna i spelet utvecklas ganska långsamt, medan Harrison bara ägnar sig åt allvarliga samtal eller flirtig skämt med andra karaktärer, men saker kommer att förändras när karaktärernas mentala tillstånd börjar försämras.
Som spelare kan du fördjupa dig i karaktärernas förflutna genom att låsa upp 'Dirt' och 'Gossip'. Men denna information spelar en passiv roll - den kan inte användas i konversation och tjänar bara som kunskap för Harrison. Spelarna dikterar historiens förlopp genom att bestämma hur Harrison spenderar sin dag genom morgon, eftermiddag och kväll. Dessa val skapar grenande narrativa vägar, vilket leder till en mängd olika utfall och lämnar utrymme för spelbarhet.
Uppfriskande utan en 'dödsspel' aspekt
I ett nötskal kombinerar Inescapable: No Rules, No Rescue skickligt provokativ berättande och djup karaktärsutveckling för att skapa en spännande visuell romanupplevelse. Spelet använder en unik blandning av överlevnadselement och laglös intriger för att hålla spelarna försjunkna i dess berättelse, samtidigt som karaktärerna och bakgrunderna fördjupar den emotionella investeringen. Medan det lånar vissa element från liknande titlar, presenterar det ett nytt, icke-dödsspel-perspektiv som uppmuntrar utforskning av karaktärspsyke och moraliska gränser.