En snedvriden visuell roman spel
Liknande den populära men ökända Danganronpa-serien, särskilt Danganronpa 2: Goodbye Despair, är Inescapable: No Rules, No Rescue en thriller visual novel där man betalar för att spela och som utspelar sig på en avlägsen tropisk ö där det finns mer än vad som möter ögat. Spelaren kliver in i rollen som Harrison, en ung kille som egentligen skulle vara på en resa med vänner men istället blir kidnappad för att medverka i en förvriden realityshow.
Inescapable har tio främlingar som ställs mot varandra i en överlevnadsspel, med en lockande prissumma för att stå ut med vistelsen. Haken ligger i den totala laglösheten, vilket tillåter deltagarnas mest grundläggande instinkter att komma fram utan hämningar.
Överlev på ön och vinn priset
Stjärnan i Inescapable: No Rules, No Rescue är främst dess berättelse - en berättelse som drivs av många provokativa, karaktärsdrivna berättelser som gräver i varje deltagares psyke. Dess karaktärer är noggrant utformade, var och en med sina unika personligheter och intrikata bakgrunder, vilket skapar en rik mångfald av individuella upplevelser och perspektiv. Berättelserna utvecklas genom timmar av röstskådespelade dialoger, vilket förstärker djupet och realismen i detta äventyr.
Avsevärt antyder inte premissen en nödvändighet av död, vilket tar bort klichén med ett 'dödspel' från upplevelsen. Ändå är karaktärernas öde i hög grad beroende av interaktioner från publiken, vilket antyder en potentiellt dödlig slut för varje deltagare. De första månaderna i spelet utvecklas ganska långsamt, medan Harrison bara engagerar sig i allvarliga samtal eller flirtiga skämt med andra karaktärer, men saker kommer att förändras när karaktärernas mentala tillstånd börjar försämras.
Som spelare kan du fördjupa dig i karaktärernas förflutna genom att låsa upp 'Dirt' och 'Gossip'. Men denna information spelar en passiv roll - den kan inte användas i samtal och tjänar bara som kunskap för Harrison. Spelare dikterar berättelsens gång genom att bestämma hur Harrison spenderar sin dag under morgon, eftermiddag och kväll. Dessa val skapar grenande berättelsevägar, vilket leder till en mängd olika utfall och lämnar utrymme för spelbarhet.
Uppfriskande utan en 'dödspel' aspekt
I ett nötskal kombinerar Inescapable: No Rules, No Rescue skickligt provokativ berättande och djup karaktärsutveckling för att skapa en spännande visuell romanupplevelse. Spelet använder en unik blandning av överlevnadselement och laglös intriger för att hålla spelarna försjunkna i dess berättelse, samtidigt som karaktärerna och bakgrunderna fördjupar den känslomässiga investeringen. Trots att det lånar vissa element från liknande titlar, presenterar det ett fräscht, icke-dödspel-perspektiv som uppmuntrar till utforskning av karaktärspsyke och moraliska gränser.